Radzenie sobie z emocjami to jedna z kluczowych kompetencji, jaką dorośli powinni nauczyć dzieci. Strach, złość, smutek, radość, samotność to tylko przykłady emocji, które każdy z nas przeżywa na co dzień. Spectrum emocji jest bardzo szerokie, a przeżywanie ich konieczne, aby zachować równowagę psychiczną w życiu. Zadaniem rodziców jest zatem nauczenie swoich pociech, w jaki sposób rozpoznawać emocje, a potem je nazywać. Trudną lekcją jest także sztuka akceptacji emocji, zwłaszcza tych trudnych, których przeżywanie było przez długi czas źle postrzegane. Emocje należy także adekwatnie wyrażać, również w stosunku do innych osób. Problemy z wyrażaniem emocji mają także osoby dorosłe, dlatego przed rozpoczęciem nauki z dziećmi, warto zastanowić się nad ich źródłem u siebie. W tym celu pomocne mogą być różnego rodzaju podręczniki i ćwiczenia, które w przystępny sposób objaśniają zagadnienia emocji. W przypadku najmłodszych dzieci świetnie przedstawia emocje rysunek. W związku z tym liczne publikacje psychologiczne i pedagogiczne opierają się właśnie na rysunku.
Emocje, rysunek i inne zalety książek dla dzieci
Książki dla dzieci powinny być przede wszystkim atrakcyjne dla czytelnika. W tym wypadku zarówno dla dziecka, jak i rodzica. W związku z tym znaczenie ma nie tylko treść, ale również rysunki, które powinny przyciągać dziecko i zachęcać do dalszego poznawania książki. W związku z tym tytuły dla najmłodszych czytelników wzbogacone są licznymi ilustracjami, które przedstawiają emocje, w tym między innymi takie jak: radość, smutek, lęk, złość, wstręt, zdumienie, strach. Ponadto książeczki mogą być wzbogacone ćwiczenia, które ułatwiają rozpoznawanie i naukę emocji. Mogą polegać na dopasowywaniu do siebie kolejnych ilustracji, łączeniu emocji na zasadzie podobieństw lub przeciwieństw albo zachęcaniu dziecka do przypominania sobie konkretnych sytuacji z życia związanych z odczuwaniem wskazanych emocji.
Emocje rysunek i książeczki dla najmłodszych dzieci
Sfera emocji to obszar, którym warto zaopiekować się już od pierwszych dni życia dziecka. Początkowo przybiera ona postać reagowania na potrzeby dziecka. Rodzic, który troskliwie opiekuje się dzieckiem i odpowiada na jego potrzeby fizjologiczne, w tym takie jak głód czy pragnienie, a także zapewnia mu kontakt fizyczny, w momencie gdy dziecko tego potrzebuje, ułatwia niemowlęciu proces regulacji emocji. W późniejszym etapie życia dziecka zakres nauczania należy rozszerzać adekwatnie do poziomu dziecka. Z czasem można nazywać emocje, których dziecko doświadcza, ułatwiając mu w ten sposób ich identyfikację i lepsze zrozumienie samego siebie. Dzięki temu dziecko w przyszłości będzie umieć trafnie rozpoznać własne stany emocjonalne i skuteczniej sobie z nimi radzić. Szczególnie ważna jest praca z trudnymi emocjami, których doświadcza przecież każdy z nas. Nie sposób wyeliminować je z codziennego życia, dlatego w pierwszej kolejności należy zauważyć ich obecność, a potem po prostu zaakceptować, zamiast próbować maskować czy nie dopuścić do ich przeżywania. Nieodzownym elementem pracy z emocjami są książki edukacyjne, które zostały opracowane specjalnie z myślą o najmłodszych. W związku z tym – w zależności od wieku dziecka- zawierają metody radzenia sobie z emocjami, wyjaśnienie zależności między doświadczeniami, emocjami a działaniem człowieka. Dla najmłodszych książki wzbogacone są ilustracjami przedstawiającymi konkretne emocje- tak, aby najmłodsi ich czytelnicy mogli z łatwością zapoznać się z treścią.